Om Oslo Politiforening

Oslo politiforening er det største lokallaget i Politiets Fellesforbund.
Vi organiserer ansatte i Oslo politidistrikt, Økokrim og NID (Nasjonalt senter for ID-kunnskap).

Totalt har vi ca 3000 medlemmer innenfor alle kategorier ansatte: polititjenestepersoner, politisivile med annen utdanningsbakgrunn, ledere og jurister. Med ca 400 politisivile er vi den største fagforeningen også på sivil side.

OPF arbeider under mottoet «samhold er vår styrke» for å forbedre medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Begrepet «arbeidsvilkår» har i alle år blitt tolket vidt, og foreningen engasjerer seg i svært mye som er relatert til politiarbeid, kriminalitetsbekjempelse og kriminalpolitikk.

Årsmøtet har vedtatt følgende satsingsområder for OPF i tråd med Politiets Fellesforbunds landsmøtevedtak:

• Lønns- og arbeidsvilkår

OPF har ca 220 tillitsvalgte som daglig sørger for at medlemmene har medbestemmelse og innflytelse på egen arbeidsplass. I tillegg finnes det i Oslo politidistrikt over 40 verneombud, et hovedverneombud (HVO) og et Vara HVO som ivaretar de tilsattes interesser etter arbeidsmiljølovens bestemmelser. HVO er utpekt av styret i OPF.

Foreningens styre består av 10 fast møtende medlemmer og 2 vara styremedlemmer. Ledere av sivilutvalg, lederutvalg, likestilling og mangfoldsutvalg, hovedverneombud og administrasjonsansvarlig er fast møtende observatører. Styret jobber tett opp i mot de hovedtillitsvalgte, som igjen er premissleverandører til satsingsområdene.

På en arbeidsplass med mye krevende, sammensatt og risikofylt virksomhet, enten organisert på dagtid eller som skiftarbeid, er utfordringene mange. Organiseringen av arbeidet, drøfting av turnus- og skiftordninger, personalpolitikken på tjenestestedet og behandling av lønnskrav er eksempler på viktige områder for de tillitsvalgte.

Foreningskontoret: OPF

Vi er 4 heltidstillitsvalgte er lokalisert i 9. etasje grønn sone på politihuset.
Kontoret er til vanlig åpent fra 0830 – 1530, men noen ganger kan oppdukkende gjøremål gjøre at vi må stenge for kortere perioder.

Historikk

Foreningens stiftelsesdato blir regnet fra første ordinære generalforsamling 28. oktober 1894 og den fikk da navnet «Kristiania politifunksjonærers forening». Dette navnet hadde foreningen frem til 1. mars 1925 da medlemmene i ordinær generalforsamling endret navnet til » Oslo politiforening».

Etter kapitulasjonen i 1945 ble foreningen rekonstruert i et møte 6.juni 1945 og fikk navnet » oslo og Aker politiforening». I dette møtet ble samtlige politiorganisasjoner i Oslo og Aker slått sammen til en forening, idet » Oslo politis befalforening», «Oslo Kriminalpolitiforening» og «Bærum – Asker politiforening» ble opptatt. I ordinær generalforsamling 29. januar 1946 ble foreningens navn på nytt «Oslo politiforening».

I ordinært årsmøte 30. mars 1955 ble det fattet vedtak om å melde foreningen ut av Norsk politiforbund. I møte 1. april 1955 fattet Norsk Politiforbunds landsstyre enstemmig vedtak om «å løse Oslo politiforening fra medlemskap av NPF med øyeblikkelig virkning»

Splittelsen med Norsk politiforbund varte til 31. desember 1974. I denne tiden hadde de ansatte ved Oslo Politikammer 4 organisasjoner å velge mellom. Tre av disse var tilsluttet Norsk politiforbund etter at de og Politiets Sentralorganisasjon hadde forhandlet seg frem til en samlingsavtale. Denne avtalen innebar at alle politiorganisasjoner i Norge ble samlet i et politiforbund fra januar 1975.

Norsk Politiforbund og Lensmannsetatens landslag fusjonerte 13. novenber.1997. Fusjonen innebar at alle tilsatte i begge etatene ble tilsluttet et forbund, Politiets fellesforbund – PF. Oslo politiforening ble fra samme dag tilsluttet PF.

For øvrig er Oslo politiforenings historie godt beskrevet i bøkene som er utgitt i forbindelse med foreningens jubileer.

8 mars 2016 ble PF Asker og Bærum og Oslo politiforening igjen til en og samme forening. Vi valgte å fortsette med navnet Oslo politiforening.

Siden 28. oktober 1894 har Oslo politiforening arbeidet under mottoet: SAMHOLD ER VÅR STYRKE