Ransforsøk

En skuffet forbundsleder Sigve Bolstad er tydelig i dagens Dagbladet: Regjeringen prøver å rane pensjonen fra de statsansatte!

Publisert: 04.05.2016

Etter at Unio, LO og YS ikke ble enige med staten i helgens tariffoppgjør, er det blitt hevdet at arbeidstakerorganisasjonene sa nei til en «moderne lønnspolitikk».

– Statsråd Sanner betegnet forslaget organisasjonene sa nei til som «et viktig skritt videre med å fornye og forbedre offentlig sektor». Sanner la opp til at et mindretall av sterke grupper og enkeltpersoner skal ta ut store tillegg. Hva er moderne med det, spør Bolstad i følge Dagbladet.

Han synes det er vanskelig å forstå hvordan staten blir «fornyet og forbedret» ved at de ansatte ikke lenger er trygge på at de skal henge med i lønnsutviklingen.

– Tilbudet vi fikk fra regjeringen var helt uakseptabelt. De var ikke villige til å forhandle om pensjon. Det var en provokasjon som vi ikke kan leve med. Pensjonsforliket av 2005 la opp til at det skal forhandles om pensjon i offentlig sektor. Nå går vi mot en storkonflikt, hvis regjeringen ikke tar til fornuft, sier forbundslederen til Dagbladet.

På spørsmål om Unio Stat er grådige svarer Sigve Bolstad følgende:

– Vi er ikke grådige, og har ikke sprengt rammene til frontfaget som forhandlet først. Det er viktig å få med seg at statsråden avviser generelle tillegg, og heller vil ha lokale tillegg. For første gang på 80 år vil statsansatte ikke opprettholde kjøpekraften, sier Bolstad til Dagbladet.

Han forstår ikke hva som er moderne med at staten som arbeidsgiver ønsker å fastsette pensjon, uten å gi fagforeningene forhandlings- og streikerett.

– For hundre år siden kjempet fagforeningene for å få på plass pensjon i norsk arbeidsliv. Den gangen var det forhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og med streikerett for arbeidstakerne. I alle år etterpå har arbeidsgiverne og arbeidstakerne forhandlet når det har vært gjort endringer i pensjonssystemet. Det har sikret en god og felles pensjon for alle, sier forbundslederen til Dagbladet.

Samtidig vedgår Sigve Bolstad at velferdsnasjonen Norge har en utfordrende økonomisk situasjon.

– Vi har derfor vært lojale mot den økonomiske rammen fra frontfaget. Men prinsippene om forhandlingsrett og streikerett, er fundamentale for Politiets Fellesforbund og Unio, sier Bolstad til Dagbladet.