Brudd i hovedtariffoppgjøret

UNIO valgte å bryte forhandlingene med staten. Les  mer om hvorfor og hva dette betyr

Publisert: 02.05.2016

Natt til første mai ble det brudd i forhandlingene mellom staten og hovedsammenslutningene UNIO, LO og YS. Her kommer informasjon om bakgrunnen for dette:

For UNIO er det tre viktige prinsipper som ligger til grunn:

1.    Pensjon
UNIO ønsker å få inn formuleringer som sikrer at pensjonsforhandlinger blir en del av lønnsoppgjøret neste år. Dette er nødvendig for å ha streikerett på pensjonsvilkårene. Uten streikerett vil det si at Regjeringen kan gå til Stortinget med et lovforslag om pensjon som de ansatte misliker sterkt uten at vi kan gjøre noe med dette. Regjeringen har ikke skjønt at endringer i offentlige tjenestepensjoner skal forhandles mellom partene i offentlig sektor, slik pensjonsforliket i 2005 la opp til. Sist ble det forhandlet i tariffoppgjøret i 2009. Denne gangen ville ikke regjeringen gi oss en slik forhandlingsrett. Det er uakseptabelt!

2.    Ikke opprettholde kjøpekraft
Profilen i tilbudet fra staten ikke ville føre til at UNIO sine medlemmer ville fått opprettholdt kjøpekraften. Det vil si at den lønnsveksten det ble lagt opp til ville være negativ når man justerer for lønns- og prisvekst. Staten ønsket å legge størstedelen av pengepotten til lokale forhandlinger. Arbeidstakerne kan ikke sette makt bak krava i lokale forhandlinger. Der råder fredsplikten som er nedfelt i lover og hovedavtaler. Streikeretten gjelder hovedsakelig bare i sentrale forhandlinger.

3.    Nytt lønnssystem – uferdig
Petter Aaslestad, forhandlingsleder i UNIO stat, peker på at statens forslag til nytt lønnssystem framstår som uferdig. – Partene burde fått anledning til å jobbe videre med endringene av lønnssystemet fram til neste års mellomoppgjør, sier forhandlingslederen. Et nytt lønnssystem i staten vil danne rammene for vår lønnsdannelse i lang tid fremover.

Det blir nå mekling mellom partene med frist natt til 26.mai.

Vi oppfordrer våre medlemmer til å bruke www.oslopolitiforening.no eller www.pf.no for oppdatering om utvikling i lønnsforhandlingene.

Ellers er det som flere av dere har registrert flere av de ansatte i kantina på politihuset som er tatt ut i streik. Dette har medført redusert åpningstid i kantine. Vi oppfordrer alle til solidaritet og at dere tar med matpakken fremfor å benytte dere av kantina i den tid de er ute i streik.