Hva innebærer egentlig en mekling?

Politijuristene har gått til brudd i forhandlingene om ny organisering av Oslo politidistrikt. Partene møtes til mekling onsdag 12.oktober. Lær mer om saksgangen videre her

Publisert: 05.10.2016

Hovedavtalen i staten regulerer de ansattes medbestemmelse på arbeidsplassen. De tillitsvalgte forvalter denne medbestemmelsen på vegne av sine medlemmer. Å gå til brudd i en forhandling er en rettighet partene har.

Det er i Hovedavtalens §17 vi finner hvilke prosedyrer som følges når en av partene går til brudd. I §17 nr 2 står det følgende:

«Dersom det ikke er mulig å komme fram til enighet, skal det foretas megling med sikte på å løse saken, hvis en av partene krever det. Megling foretas av topplederen/ledelsen i virksomheten, så sant partene i det enkelte tilfelle ikke blir enige om en annen megler innenfor virksomheten. Dersom topplederen har vært forhandlingspart i saken, foretas meglingen av en representant fra fagdepartementet»

Partene i OPD er enige om mekling for å komme til enighet. Når det foretas megling med sikte på å løse saken, skal det megles med alle organisasjonene. Partene møtes til mekling 12.oktober.

Fører ikke meklingen frem fremgår det videre i §17 følgende prosedyre

3.Dersom det under megling ikke oppnås enighet, skal de tillitsvalgte uten ugrunnet opphold meddele arbeidsgiver
 om de krever saken avgjort av en partssammensatt nemnd med nøytral leder oppnevnt etter reglene i § 5, eller om de vil bringe saken inn for fagdepartementet. Hvis organisasjonene seg imellom ikke blir enige om dette spørsmålet, velges partssammensatt nemnd. Fagdepartementet kan ikke være både megler og tvisteløser i samme sak, jfpkt. 2.
4.Nemnda/fagdepartementet er ikke bundet av eventuell enighet mellom arbeidsgiveren og en eller flere organisasjoner. Saken kan ikke bringes inn for fagdepartementet dersom avgjørelsesmyndighet ved lov eller kgl.res. er tillagt annen myndighet. Videre kan saken ikke bringes inn for en partssammensatt nemnd hvis virksomheten er et departement eller hvis departementet er en del av virksomheten.
5.Bringes saken inn for fagdepartementet, avgjøres saken der etter drøftinger med organisasjonene.

Personalløpet er satt i bero i påvente av en enighet i saken. OPF vil holde dere oppdatert om utviklingen. Ta kontakt med din nærmeste tillitsvalgt eller hovedtillitsvalgt dersom du har noen spørsmål.