Mottatt forhåndsvarsel om at du kan tas ut i streik?

Alt du trenger å vite hvis meklingen ikke fører frem

Publisert: 20.05.2016

Som dere har fått med dere ble det brudd i forhandlingene mellom UNIO og staten i hovedtariffoppgjøret natt til 1.mai. Partene vil nå møtes til mekling, siste innspurt på denne starter mandag 23. mai – med frist for et forhandlingsresultat onsdag 25. mai klokken 00:00. Det kan tenkes at det blir forhandling på overtid dersom partene finner grunnlag for det, men dersom partene ikke kommer i land kan vi ha en situasjon der UNIO/stat – og dermed også PF – er i streik fra morgenen på torsdag den 26. mai.

Bakgrunnen for konflikten i år

Stridens kjerne er retten til å få forhandle om tjenestepensjon i tariffoppgjør, og dermed også ha rett til å gå til streik ved tvist i forhandlinger om pensjon. Staten ønsket ikke å gi hovedsammenslutningene denne retten, men ville at eventuelle endringer i pensjonsreglene skulle behandles politisk – altså at regjeringen går veien om Stortinget for å endre lovene som regulerer tjenestepensjon.

UNIO mener at dette er brudd på god praksis, der forhandlinger om slike endringer normalt har vært lagt til partene ved forhandlingsbordet i hovedtariffoppgjørene. UNIO viser således til det såkalte pensjonsforliket i 2005 og det faktum at det ble forhandlet om pensjon i tariffoppgjøret i 2009. At regjeringen nå legger opp til å frata organisasjonene forhandlingsrett om pensjon anses som et angrep på fremforhandlede rettigheter.

Det understrekes at årets konflikt i hovedsak ikke handler om lønn – UNIO har lagt rammene satt i oppgjøret i det såkalte frontfaget til grunn.

Vanlige spørsmål ved streik: Lønn, ferie, avspasering, sykdom osv.

• Arbeidsgivers plikt til å betale lønn bortfaller. Det er fagorganisasjonene – altså PF i vårt tilfelle – som betaler streikebidrag som erstatning for tapt inntekt. Hovedregelen er at medlemmer skal holdes tilnærmet økonomisk skadesløse.
  • Dette løses i praksis ved at du skal scanne inn lønnslippen for april på min side på www.pf.no. «min streikeside». Info med opplysninger er sendt ut til dem som er forhåndsuttatt.
  • Du skal ikke oppholde deg på arbeidsplassen
  • Ferie som er fastsatt og avtalt før streik iverksettes vil normalt kunne avvikles, det samme gjelder ferie som er i gang ved streikens oppstart.
  • Det tas ikke ut medlemmer i streik som er i ulike fulltids permisjoner
  • Det kan ikke tas ut avspasering mens man streiker, selv om dette er avtalt på forhånd. Dersom man har planlagt en lengre reise bestående av flere avspaseringsdager kan det inngås avtale om at denne kan avvikles med feriedager i stedet.
  • Tjenestereiser: Dersom du er på tjenestereise når streiken starter kan du fullføre reisen og slutte deg til de streikende når du kommer tilbake.
  • Kurs/seminar/treninger/fagsamlinger m. m – utgår. Dette er å heve egen kompetanse til arbeidsgivers gunst og regnes som arbeid.
  • Hva hvis du er for eksempel 50 % sykemeldt eller har redusert stillingsbrøk? Du unntas ikke fra streiken, men streiker i den perioden du ellers ville vært i arbeid. Er du sykemeldt av lege (100 %) før streiken tar til skal du ikke streike.
  • Om du har spørsmål så kan du rette disse til eller på en egen epost til UNIO. Info om dette sendes ut til dem som eventuelt skal streike.
  • Det er viktig at du som ikke er tatt ut i streik viser solidaritet med de andre streikende. Det kan også hende at du som ikke har fått varsel om at du er tatt ut i streik nå, kan bli tatt ut i streik på et senere tidspunkt.