Det beste fra to lokallag

Sammenslåingen mellom Oslo politiforening og PF Asker og Bærum ble markert med en kickoff for alle tillitsvalgte. – Vi skal ta med det beste fra to lokallag med lange tradisjoner for å få til mye bra for våre medlemmer og det nye politidistriktet, innledet Leder Kristin Aga

Publisert: 02.09.2016

100 tillitsvalgte i Oslo politiforening var samlet på Sundvollen denne uken for en stor kickoff. Samlingen markerte at to lokallag har blitt til ett og skal jobbe sammen i et nytt fellesskap. Samlingen gav også de tillitsvalgte viktig informasjon, påfyll og muligheten til å snakke sammen på tvers av gamle distriktsgrenser i inngangen til det som blir en svert hektisk tid fremover.  Organiseringen av nytt distrikt skal forhandles, medarbeidere flyttes og to kulturer slås sammen. Foreningskontoret har lagt ned mye jobb i et program som både skulle inspirere, trigge nysgjerrigheten og være informativt.

Leder Kristin Aga åpnet samlingen. Kristin la vekt på at vi i Oslo politiforening skal ta med det beste fra begge lokallag når vi sammen skal bygge det nye. Kristin understreket viktigheten av rollen som tillitsvalgt i de pågående endringsprosessene. Det er hos de tillitsvalgte ute i organisasjonen mesteparten av jobben skal gjøres. De tillitsvalgte skal bistå medlemmer i kartleggings- og omstillingssamtaler, møte medlemmer som opplever usikkerhet og følge med og fange opp at endringsprosessene er ryddige og åpne. Deltakerne ble minnet på at også lederne er medlemmer av OPF og at tillitsvalgte har et spesielt ansvar for å ivareta dem i tiden vi står i nå. Kristin understreket at for OPF er kvaliteten i reformen viktigst og at dette aldri må nedprioriteres på bekostning av tidsfrister og økonomi.

Arvid Ellingsen, spesialrådgiver i LO, satte medbestemmelse inn i et historisk perspektiv.  Særlig interessant var det å høre om det historiske bakteppet til fagforeningen i Politiet. Flere trakk på smilebåndet av å høre at ved den første konflikten i 1924 avskjediget Politimester Grundt 10 styremedlemmer i OPF fordi han ikke var enig i innholdet i et fagforeningsskriv.

Det som vi tar som en selvfølge i dag er det noen før oss som har jobbet knallhardt for. For eksempel at politifolk ikke hadde streikerett frem til 1. april 1958.  Arvid trakk frem at norsk arbeidsliv er basert på godt samarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere . Det har bidratt til å gi et lavt konfliktnivå, god omstillingsevne og produktivitet i norsk næringsliv og forvaltning. En forutsetning at det skapes en samarbeidskultur i virksomhetene som er preget av respekt for hverandres roller, tillit, åpenhet, vilje til å finne felles løsninger og til å oppnå resultater. Uten en slik samarbeidskultur kan ikke medbestemmelsen fungere. Dette er interessante perspektiv i en tid med mange tøffe forhandlinger på sentralt hold. Det er liten tvil om at medbestemmelse og bedriftsdemokratiet er under press.

Politisk rådgiver i PF og mangeårig tallknuser og ringrev i PF-systemet, Jørgen Hellwege, presenterte PFs mange merkantile tilbud. Kollektive avtaler og et fordelsprogram skreddersydd våre medlemmers behov gjør at man får mye igjen for medlemskapet sitt. Les mer om alle medlemsfordelene i PF her.

Sekretær i OPF, Andrea Mandt, gav en introduksjon til den nye hovedtariffavtalen sett opp mot høstens forestående lokale lønnsoppgjør. Det er flere nye elementer som kommer inn ved at vi nå for første gang har to hovedtariffavtaler i staten. Andrea informerte om hvordan OPF skal sørge for å forankre forhandlingsmandatet hos medlemmene og understreket viktigheten av tillitsvalgte i organisasjonen for å informere og innhente kunnskap.

Leder av Prosjekt Nytt Politidistrikt og mangeårig topptillitsvalgt i OPF, Erik Eriksen, gav oss et innblikk i arbeidet med reformen i Oslo Politidistrikt. Erik la vekt på samspillet med de ansatte gjennom de tillitsvalgte i reformarbeidet. Vi fikk siste nytt om organisasjonsutvikling og personalløpet. Det ble god tid til spørsmål og dialog med prosjektleder.

Inge Meløy er politioverbetjent ved PHS og har de siste 10-15 årene vært leder for ekspedisjoner til Nordpolen, Sydpolen, Mount Everest, Himalaya og Antarktis. I foredraget «Den forberedte overlever» fortalte Meløy om hvordan forberedelser, risikovurderinger og trening kan være med på å redde liv og gi handlekraft. Utgangspunktet for foredraget var jordskjelvet i Nepal 25.april 2015, der 8.000 mennesker døde i området hvor Meløy oppholdt seg som ekspedisjonsleder. Det er alltid spennende med perspektiver utenfra som kan bidra til å se på rollen som tillitsvalgt med nytt blikk.

Forbundsleder Sigve Bolstad avsluttet samlingen med et innlegg om politireformen og PFs arbeid på sentrale arenaer. Sigve snakket om viktigheten av det gode samspillet mellom OPF og forbundskontoret. Det ble god til til dialog med deltakerne som hadde flere gode spørsmål og betraktninger

Politimester Hans Sverre Sjøvold og Sigve Bolstad holdt innlegg under middagen.

Oppsummert var det gode dager sammen med både ferske og mer erfarne tillitsvalgte. Når to kulturer skal slås sammen og bli til ett skal man ikke undervurdere verdien i å snakke sammen og lære hverandres ståsted å kjenne.

De tillitsvalgte som deltok på samlingen tar med seg nye perspektiver og bekjentskaper inn i det som blir en begivenhetsrik høst.