Om pensjon, livslønn og hvorfor du skal bry deg

Tør du la regjeringen alene bestemme hva du skal leve av som pensjonist?

Publisert: 11.05.2016

Pensjon er din livslønn. Lønnen du tjener i dag danner grunnlaget for beløpet du vil få utbetalt i pensjon i fremtiden.

Det er et faktum at vi lever lenger og har flere år som pensjonister enn generasjonene før oss. Flere pensjonister og generøse ordninger gjør at regnestykket ikke går opp. Dagens pensjonsordninger er under press. Det ønskes at man står lengre i jobb, det ønskes en ytelsesbasert pensjon fremfor rettighetsbasert og det er over tid blitt varslet store endringer.

Med dette som bakteppe er grunnlaget for brudd i årets hovedtariffoppgjør i staten alvorlig og viktig:

– Det ble ikke enighet om hvordan man skal gjennomføre forhandlingene om offentlig tjenestepensjon.
– Staten vil løfte pensjon ut av tariffområdet og inn i egne forhandlinger utenom tariffoppgjøret.
– Det betyr at arbeidstakerne vil miste muligheten til å streike for pensjon. Dermed har fagforeningene mye mindre påvirkningskraft enn om det tas som en del av et tariffoppgjør, der man har rett til å streike.

Er du komfortabel med det når ordningene er under press?

Fagforeningene har sittet ved forhandlingsbordet i 100 år.  Våre forfedre har kjempet med nebb og klør for retten til å forhandle pensjon. .Vi finner oss ikke at vi nå skal sitte på gangen, mens Regjeringen alene fastsetter pensjonen for våre medlemmer.

Vi som fagforening reagerer sterkt på at Regjeringen skal fastsette din pensjon uten vår medvirkning.

Meklingsfristen i hovedtariffoppgjøret 2016 er satt til 25.mai.